30 de juny de 2013

EDUCACIÓ EMOCIONAL

Aprendre des de petits estratègies d'autoregulació i autocontrol de les emocions significa aconseguir un millor aprenentatge i rendiment a l'escola i formar-se com a  persones compassives i empàtiques amb la resta de persones.
Està clar que el nostre estat emocional influeix en certs factors que actuen de forma decisiva per a un bon aprenentatge com l'atenció,  la comprensió,  la memòria ...  Per això cal tenir present la importància que tenen les emocions en el nostre dia a dia a l'aula, hem d'educar emocionalment als infants perquè puguin expressar les seves emocions de forma adequada prenent consciència de si mateixos progressivament.

L'AUTOCONTROL: LA TÈCNICA DE LA TORTUGA




Saber controlar-se és el que ens permet viure en societat respectant els altres. 

La tècnica de la tortuga és un proposta que va fer fa temps l’Anna Carpena a partir d’un conte inventat per ella. És la història d’una tortuga que té molts problemes de relació amb les altres tortugues. Un dia es troba una tortuga sàvia i li dóna uns consells que posa a la pràctica.

Per tal de captar l'atenció dels infants el conte es pot presentar de forma especial: un missatger que ens porta dues tortugues (de peluix) amb el conte, ens trobem un regal a la rotllana, ...
Després d'explicar el conte buscarem un racó a la classe "el racó de les emocions" on deixarem les tortugues i penjarem les consignes en aquest ordre:
Les consignes són:
  1. STOP
  2. Respiro fondo
  3. Com em sento?
  4. Quin problema tinc?
És important repetir vàries vegades la història perquè els infants entenguin en què els ajuda utilitzar aquesta tècnica i al mateix temps aprenguin a utilitzar-la.

Objectius:
- Introducció al concepte d'autocontrol.
- Reduir la impulsivitat. Orientar cap a comportaments reflexius.
- Introducció al concepte "mirar endins per saber com ens sentim".
- Automatitzar una resposta motora inhibidora d'accions impulsives.
- Trencar el cercle de conducta disruptiva/augment de la conflictivitat.











22 de juny de 2013

EL CARGOL projecte de P3

Un matí del mes d'abril en Jan, un dels petits de la meva classe de P3, de camí a l'escola es va trobar un cargol i el va portar a la classe,  ja us podeu imaginar el rebombori tots volien veure'l i mirar què feia. Asseguts a la rotllana uns explicaven les seves experiències amb cargols, alguns no els feia gaire gràcia i d'altres es mostraven molt divertits veient els moviments del petit animaló. Davant de tot això els vaig proposar d'aprendre coses sobre el cargol i  els va agradar la idea.
Aquí us deixo el projecte i alguns recursos que us poden ser útils si treballeu EL CARGOL.









Dona-li un cop d'ull !!!



La 2a fitxa de "EL COS DEL CARGOL" la vaig preparar individual per a cada petit, cadascú tenia la foto de la seva cara els hi va agradar molt veure's al full al costat del cargol.




AGRAIRÉ QUE SI HO DESCARREGUES DEIXIS UN COMENTARI !!!







DESCOBERTES



SEPARADORS





RECURSOS:  clica  els cargolets i ...









Clica per veure'n més




SUDOKU cargols

13 de juny de 2013

PINTAR AMB ROLL-ON

En una entrada anterior explicava el descobriment que vaig fer del bloc de l'Angela  Encenent la imaginació,  una TEI que és mare d'una parelleta de 5 anys i que amb el seu bloc comparteix les propostes que presenta als seus fills. Pintar amb roll-on!!! no se m'hauria ocorregut mai, i com que la idea em va semblar genial ja la hem posat en pràctica.
La maleta de l'artista (on posem totes les activitats plàstiques del curs) l'hem fet pintant amb roll-on. Hem proposat als petits que es converteixin en artistes però en lloc d'utilitzar pinzells que ho fessin amb aquest particular estri.
Vam demanar a les famílies que els qui n'utilitzaven els portessin "nets" a l'escola,  n'hem reunit un nombre considerable i hem pogut oferir molta variació de colors. Només ha calgut obrir-los i omplir-los amb pintura i una mica d'aigua (poca). Cadascú ha pintat una cartolina sencera que després hem doblegat per la meitat per convertir-la en la maleta, unes nanses per agafar-la i ja tenim la maleta acabada.
Cal tenir en compte:
  1. Alguna marca en concret de roll-on no es pot obrir.
  2. Sobre una superfície dura la bola del roll-on no rodola, perquè funcioni bé cal posar roba amb un cert gruix  sota el paper que es pintarà  (llençol, estovalles, manteta, ... doblegat per tenir una mica més de gruix)
Us animo a que ho poseu en pràctica, els petits s'ho han passat d'allò més bé i han al.lucinat fent d'artistes.




























12 de juny de 2013

POSA LLAPIS de colorins

A la meva escola iniciem l'activitat de "Padrins lectors" o "Parelles lectores"a P3. Els nens i nenes de 4t són els padrins des de P3, i segueixen sent-ho fins que el grup fa P5, és a dir, les parelles es mantenen durant tres cursos.
Com a comiat del curs fem una última trobada per fer un esmorzar conjunt i fer un intercanvi d'obsequis que hem preparat a l'escola.
Aquest curs els petits de P3 hem preparat un "Posa llapis de colorins", així és com l'han anomenat ells.

Material necessari:
- Argila blanca i de colors
- Pedres petites de colors

Com fer-ho:
- Tallar la barra d'argila en 3 trossos, cada petit utilitza 1 tros
- Modelar en forma de xurro el tros d'argila.
- Fer els forats on es posaran els estris d'escriure. Cal donar-li profunditat i 
   amplada suficient, quan s'asseca l'argila  el forat tendeix a fer-se més petit.
- Clavar les pedretes de colors per tota la peça.
- Deixar assecar i envernissar.

L'activitat ha estat un èxit tant per l'argila que la majoria de petits no havia manipulat mai, com per les pedretes de colors amb les que també han jugat fent classificacions, seriacions, agrupaments, ...










4 de juny de 2013

CONFLICTES

Molt sovint a l'hora de l'esbarjo es produixen conflictes de tots tipus. He trobat aquest video d'en Pingu que pot anar bé per treballar la resolució de conflictes. A partir del video podem encetar una conversa amb els petits que doni peu a expressar les seves opinons, propostes, reflexions, ...





2 de juny de 2013

SUDOKUS primavera-estiu

Amb els sudokus els petits juguen tot estimulant les seves habilitats matemàtiques de lògica i raonament.



Quins vantatges s'obtenen amb aquest joc?
El sudoku és un joc d'entreteniment que afavoreix la concentració i el desenvolupament de les habilitats necessàries per a l'aprenentatge. També és una eina eficaç per augmentar la confiança dels petits per buscar i trobar nous recursos per solucionar problemes.

Practicant aquest joc els petits potencien i milloren:

  • La relació espacial: per resoldre el joc és necessari mirar files i columnes, i identificar la interrelació entre tots els elements.
  • El raonament lògic: cal utilitzar la lògica per emplenar les caselles.
  • El sentit numèric: ajuda a millorar la resolució de problemes matemàtics guanyant  rapidesa i facilitat.
Són un excel.lent recurs pels racons de treball.

Aquí us deixo uns models per preparar. Només cal retallar les peces, plastificar-ho tot i posar uns trossets de velcro als espais en blanc i a les peces retallades per convertir-ho en material de llarga durada.

Espero que us siguin útils!!







AGRAIRÉ  QUE SI HO DESCARREGUES DEIXIS UN COMENTARI   !!!  


















Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...